Életemben öt munkahelyem volt,
de ezek közül tulajdonképpen csak egyről érdemes beszélni, mivel csaknem 41
éven át dolgoztam itt. Ez
az egy lényegében ugyanaz, és
mégis más és más (legalábbis a neve).
1958 szeptemberében a
Klement Gottwald
Villamossági Gyárba léptem be, amely később Ganz Villamossági Művekre, majd
Ganz Electric Rt-re, végül 1991-ben Ganz Ansaldo Villamossági Rt-re
változtatta a nevét, de csak a legutóbbi járt tényleges tulajdonosváltással.
Itt 1999 június végéig dolgoztam, amíg a termelés meg nem szűnt a Lövőház
utcai telephelyen. Az épületeket egy évvel később
felrobbantották, majd itt létesült a Millenniumi (Millenáris)
Park. Ez szép hosszú munkaviszony
volt, két és fél hónap híján 41 év. Az ilyen hosszú időszak alatti rengeteg
átszervezés ellenére folyamatosan a vasúti és közúti kötöttpályás járművek
villamos berendezéseinek beszerelésével foglalkoztam. Voltam járműszerelő,
technológus, termelésprogramozó, osztályvezető, gyáregység vezető. Ezen az
oldalon igyekeztem összegyűjteni azokat a járműveket, amelyekkel
többé-kevésbé foglalkoztam előállításuk során. Még szerelőként dolgoztam az
1350 LE-s Ward Leonard rendszerű villamos
mozdonyon 1958-1959-ben. Ebben az időben készült legsikeresebb
gyártmányunk, a 600 LE-s diesel-villamos
tolatómozdony, amelyből több, mint 2000 db készült a MÁV, Kína,
Lengyelország, Jugoszlávia, Csehszlovákia, Bulgária, Albánia és
természetesen a Szovjetunió részére (ez utóbbi széles nyomtávú kivitelben,
melyre Záhonyban állítottuk át a járműveket személyes közreműködésemmel is).
Nagy lendületet adott a hazai
villamos mozdonygyártásnak, hogy 1964-ben német licenc alapján megkezdődött
a nagy sikerű VM14 típusjelű 3000 LE-s
szilicium egyenirányítós mozdonyok gyártása, melyből 1978-ig több, mint
300 db került leszállításra a MÁV részére.
A MÁV növekvő vontatási
igényeinek megfelelően fejlesztette ki cégünk a 6 tengelyű
5000 LE-s tirisztoros mozdonyt.
A prototípus mozdonyok
1974-1975-ben kerültek pályára és emlékezetem szerint több, mint 50 db-ot
gyártottunk ezekből. A Jugoszláv Vasutak 1973-ban rendeltek tőlünk 46 db
háromrészes, 1200 kW összteljesítményű
motorvonatot Zágráb és Szarajevó részére, amelyeket további 8 db
követett az 1984-es szarajevói Téli Olimpia alkalmából. Ezek után
indult be a tömeges trolibusz gyártás az Ikarus Járműgyárral együttműködve,
amelyekből több száz darabot adtunk át a BKV-nak, NDK-nak, Bulgáriának.
Utolsó, tényleges komplett járműgyártás, amiben részt vettem, a
Debreceni Közlekedési Vállalat részére
gyártott villamosok voltak. Természetesen irányítóként foglalkoztam több
járműtípussal is, a kubai, egyiptomi diesel-villamos és 800 kW-os villamos
tolatómozdonnyal, csuklós villamosokkal, millenniumi földalatti vasúttal,
MÁV motorvonatokkal. Végül pályám befejezésekor már csak átalakításokat,
korszerűsítéseket végeztünk (a 2-es villamos pályáján közlekedő csuklós
villamosok, rigai Tátra villamosok átalakításához szállított villamos
berendezések stb).
További járművek képei
(klikkelj rá)


|
|
|
|